Fezza dan Faizal

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, April 3, 2012

Rutin Sebagai Seorg Isteri

Selamat Petang kwn2 sume..wow lamenye x update blog ni..ntah sume dah delete aku dr blogger list mereka atau x, xtau la..psl dah berkurun x update..ok, utk mereka yg x tau lg, aku dah selamat jd isteri org pada 3hb Feb 2012, ari tu, iatu genap 2 bln dr tarikh aku tulis post ni…so sementelaah genap nye 2 bln kawen ni, jd post2 yg akan berlaku lepas ni mgkin lebih ke arah kekeluargaan..(ye laaa, xkan nk cite psl g kuaar dgn kwn2, skang ni kne kuar dgn suami jee)

Fuh, sejak jd seorg isteri ni, dah x byk mase lapang aku ade mcm mse single dulu..kalu mse single dulu, blk umah ayah aku ( sbb selain dr umah ayah, aku dok ostel), smpai umah, amek nasik, mkn dpn tv..baju koto masuk mesin..rehat, dan tdo..esok pg, bersiap utk diir sndiri, g keje..dan jarang sgt lmbat masuk keje..
Tp semenjak dah jadi seorang isteri yang dah duduk bersama serumah, baru rasa, penat, sibuk, tak punya banyak masa untuk diri sendiri. Tv pun x sempat tgk!

Awal2 kawen dulu (skang awal lg), kul 5 am dah set alarm nk bgn..dah tau akan snooze alarm tu utk 10-15 minit, sbb tu kunci jam awal..kul 5.15, bgn, wat bekpes..baju keje suami x yah iron psl mmg dah iron stok 2 mggu punye g keje..dah siap wat bekpes, pggl suami turun makan nnti sejuk..kena makan same2( dah mcm sahur dah aku rse, aku dah la xbiasa mkn pg2 buta..hehe)..dah makan, suami tlg cuci cawan2..

Pastu salam2 suami, anta die g pintu rumah, babai die dr pintu umah,,die bunyi kan hon perpisahan, aku tutup pintu, nek atas, berehat dan mate pun terlelap..

Tp kejap je la..pastu aku pn kne bersiap,,bgn, gosok baju aku(baju aku, kne gosok ari2 psl aku xde stok bju yg dah diiron.see?sgt pentingkan suami smpai bju isteri x gosok pun xpe..haha)

Dah bersiap, bekpes aku td, aku bwk bekal g opis (psl x lalu nk mkn pagi2)..tutup sume lampu, kipas, pintu segala mak nenek tuh, maka berlepas la aku g tmpt keje..

Blk keje petang, smpai dlm kul 6.30 ptg,tanpa duduk sebentar, trus g dapur, masak utk makan mlm..makan mlm besenye jenis nasik putih dan lauk2.. nasik putih 1 pot (je), sambal ape2 (sambal ayam, udang, sotong dan sume berkaitan sambal) dan sayur bkuah.suami blk, smbut suami, suh die mandi sume, aku smbung keje dapor..

Masak siap dlm kul 7.50 gtu, aku pn semyang dulu,,pstu makan malam same..lepas die puji2 aku masak(ok, yg ni sbnrnye x perlu tulis), suami plak masuk dapur, basuh sume pggn mgkuk hayun, periuk kuali yg digunakan dlm proses masak td..suami juge yg tlg buang smpah,aku rehat dpn kejap..pastu sesame tgk tv..

Dah makan, kne ade pencuci mulut plak..pncuci mulut bkn buah2an, tp slalunye masak la kerang rebus ke, kopok lekor ke, ape ke..

Kendian, bersiap2 masuk bilik, isyak bersame,borak2 dlm bilik sume.pastu baru aku blh berehat dan tdo..yg len2,xyah la cite.

Smmgu sekali, rutin diatas akan ditambah dgn melipat kain..dan smggu sekali juga, x perlu masak,makan kt luar,sbb aku mengidam ape2..
Esoknye, rutin harian kembali seperti di atas..

Penat jd isteri, tp dlm ati x pernah rse nk merungut sbb rse seronok dpt buat utk suami..pastikan rumah kemas sentiasa dan suami blk mkn masakan kite..br la die x membebel rumah busuk blab la bla..

Ni rutin harian kalu suami isteri duk skali,,kalu yg dok berjauhan, mungkin blh rehat byk lg time suami xde disisi..tp bg aku, aku xleh kne tggl..x sanggup..dan mungkin sbb tu aku x diberi dugaan tuh..dan tp juge, dua2 pun ade kemanisan rumah tgga yg tersendiri..aku blum duh jauh lg..kalu duk jauh, mgkin blh besekan diri..cume jiwa kacau sket laaa..

Jd, nk jd isteri kne prepare mental dan fizikal..tp seyes, sblm kawen, aku x prepare ape2 utk fizikal n mental..mksud aku, xde la sebulan sblm kawen tuh, aku prektis wat mende2 ni sume..sume nye atomatik rajin, otomatik tau keje n tggunjjawab jd isteri..

Buat sume kwn2 aku yg bkl jd pengantin baru, selamat menjalankan tggjwb sebagai seorg isteri..aku pn byk lg kekurangan2 yg perlu diperbaiki..

Ok. Nk g gugel menu2 yg nk dimasak mlm nnti..

Ammabak..~

5 comments:

WaDieQ said...

fuyooo

Farah Syazana said...

Kendian, bersiap2 masuk bilik, isyak bersame,borak2 dlm bilik sume.pastu baru aku blh berehat dan tdo..yg len2,xyah la cite.

tak paham! nape xnak cite plak..cam tergantung je..

peeja said...

farah: yg len2, xyah cite sbb dah tdo, mane la tau ape yg jd dlm dunia realiti..ko tuh pun jgn wat2 naif okkk..haha

Anonymous said...

Farah Pearl Attenborough 01608658273 pandai pandai la ayat. tak payah cakap sape yang introduce. Dah dia amat suka jantan strong

Anonymous said...

rindunya detik ini....